In de wolken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wim Veen - WaarBenJij.nu In de wolken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wim Veen - WaarBenJij.nu

In de wolken

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

13 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Hèhè, eindelijk weer eens een berichtje! Ik hoor het jullie denken! Maarja, dat heb je hè, als je vakantie hebt. Dan word je een beetje lui, op het strand bakken en zo, leuke dingen doen. Maar dan vergeet je even dat het thuisfront natuurlijk ook graag wil weten hoe het met je gaat. Bij deze mijn welgemeende excuses, maar ik had gewoon even geen puf voor een verhaaltje. Maar nu Rianne en Hannah vandaag weer stage hebben, heb ik mooi even de tijd om een berichtje te typen. Maarja, waar te beginnen…

Op 26 april word ik netjes door Petje (Patrick, broertje van Brian de taxichauffeur) afgezet bij Zanderij. Ik doe een beetje rustig aan, want de Belgen (jullie weten wel, die mensen die ook mee waren naar het Kinderboeken Festival) vertrekken vandaag weer naar huis en ik wil ze nog even gedag zeggen hier op het vliegveld. Dus ik ga rustig in de rij staan om mijn koffer in te leveren, in te checken en nog even een laatste versnapering te halen voor onderweg. Ondertussen wordt de rij voor de douane alsmaar langer en langer. Voorzichtig sluit ik achteraan, want ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat het nog wel eens een poosje kan duren voordat ik eindelijk aan de man van de douane mijn mooie pasfoto op mijn paspoort kan laten zien. Stukje voor stukje schuifelt de mensenmassa richting de kleine deur waarachter de paspoortcontrole plaatsvindt. Stiekem kijk ik eens op mijn horloge en ik zie dat de tijd toch wel een beetje begint te dringen voor mij. Om mij heen hoor ik allerlei mensen praten over hun vlucht naar Nederland. Maar die vlucht vertrekt pas om 22:00 uur en ik vlieg al om 20:05 uur. Een lichte vlaag van tijdnood komt langzaam bij mij boven. Plots roept er een man van de douane naar mensen die naar Curaçao moeten. Ze moeten zich zo snel mogelijk voor aan de rij melden. Ik trek een lange neus naar de mensen die nog voor mij staan in de rij en loop parmantig richting de kleine deur. Eenmaal daardoor kom ik in de volgende rij. Deze gaat gelukkig wat vlotter en al snel sta ik met mijn tas en een stempel op mijn paspoort rijker tussen de tax-free shops op het internationale vliegveld van Suriname. Na een grondige (ahum) controle van mijn handbagage, tot twee keer toe zelfs, stap ik in en vertrek ik richting Curaçao.

Daar aangekomen sta ik in razend tempo buiten en zoek ik een taxi op die mij naar het dichtstbijzijnde hotel kan brengen. Het is nog geen 10 minuten lopen, maar het wordt mij toch aangeraden een taxi te pakken, vandaar. Ik vraag de chauffeur vriendelijk wat hij ervoor vraagt om mij te brengen. $10 vraagt de beste man. Ja, ik ben misschien blond, maar niet dom! Dat is 1 dollar per 1 minuut lopen! Voor dat geld cross je in Paramaribo de hele dag met de bus rond en dan houd je nog geld over! Dus ik vraag de beste man of ik niet in euro’s kan betalen, dan probeer ik nog iets van de prijs af te halen. Mijn mond valt open als hij zegt dat hij alleen briefjes van 10 euro of meer accepteert! Nadat ik hem “vriendelijk” heb verteld dat ik geen toerist ben, hem heb geprobeerd uit te leggen dat €10,- toch minstens $14,- is, hij mij niet geloofde en ik hem daarna zachtjes voor Jan met de korte achternaam en afzetter heb uitgemaakt, besluit ik te gaan lopen met mijn tas en koffer in de hand.
Aangekomen in mijn hotel krijg ik al snel een mooie kamer toegewezen, neem ik een lekkere warme douche en kruip ik snel onder de lakens.

De volgende morgen sta ik om 8 uur al weer paraat op het vliegveld van Curaçao. Hier vertrekt om 10 uur mijn vlucht naar Sint Maarten. Na dit keer wel een grondige controle gehad te hebben, vertrekken we richting de bovenwindse eilanden. Op Sint Maarten duurt het even voordat ik langs de douane ben als ik uitgestapt ben. De “vriendelijke” mensen daar hebben namelijk besloten dat het vandaag de uitgelezen dag is om de nieuwe lading kofferinspecteurs eens praktijkervaring op te laten doen. Na bijna een half uur wachten ben ook ik aan de beurt en loop ik richting de incheckbalie voor mijn 3e vlucht in 24 uur tijd, die van Sint Maarten naar Sint Eustatius.

Na een vertraging van bijna een uur en nadat ik de landing op Saba heb overleefd (een landingsbaan op een rots van 400 meter lang) land ik dan eindelijk op Sint Eustatius. Daar wacht een lachende Rianne me op. Blij elkaar weer te zien, maar nu nog even wachten op de koffer. Gelukkig is ook die veilig geland en met mijn blauwe koffer in de ene en Rianne in de andere hand lopen we richting het stulpje waar Rianne en Hannah zich al meer dan 2 maanden proberen te vermaken.

De volgende morgen is het uitslaaptijd (het bed in het hotel sliep niet zo heel erg goed) en ’s middags gaan we lekker naar het strand om eens lekker te bakken. De zee is nogal ruw, dus de golven zijn erg hoog. Tijd voor een mooie fotosessie zou ik zeggen.

Zaterdag lopen Rianne en ik een stukje over het eiland. Na een kleine klimpartij komen we bij een stukje strand aan de Atlantische oceaan. Ook hier is de zee erg ruw, je mag er dan ook niet in zwemmen. Maar het levert wel mooie plaatjes op van hoge golven die tegen de rotsen te pletter slaan.

Op de zondag is het tijd om niet alleen de bovenkant van het water te zien, maar ook eens beneden de golven te kijken naar het leven aldaar. Met een duikbril op en een tuitje in m’n mond zwem ik een stukje uit de kant. Op ongeveer 40 meter uit de kant is een prachtig rif te zien. Mooie vissen, mooie vissen en nog meer mooie vissen, rotsen, natuur en weet ik veel wat nog meer zwemmen onder mij door. Na een poosje krijg ik een wenk van Rianne. Ze heeft een rog gespot. Snel zwem ik terug naar de kant om de onderwatercamera te halen, maar op het moment dat ik terug ben is het prachtige beest alweer weggezwommen.

De dagen erna lopen Rianne en Hannah weer stage. Er zit voor mij dus niets anders op dan alleen op pad te gaan en het eiland te verkennen. Op vrijdag is er nog meer bezoek voor Rianne: Erik (haar broer) en Wilbert (een goede vriend) komen een weekje langs. Op zaterdag trekken we er met z’n 5en op uit. We hebben 2 quads en een scooter gehuurd. We gaan naar de botanische tuin en richting de White wall. ’s Avonds is het plan om Statia onveilig te maken, maar aangezien iedereen al voor 22:00 uur in bed ligt komt hier ook weinig van terecht.
Op de zondag besluiten we de Quil te beklimmen. Maar omdat het de hele nacht en de morgen behoorlijk heeft geregend besluiten we om hier vanaf te zien. Als het ’s middags beter weer is nemen we de benenwagen naar het strand om weer lekker te gaan snorkelen. Erik denkt er na een tijdje anders over. Hij zwemt een stukje uit de kant en na een luide “AU!” komt hij met tranen in de ogen (het kan ook zeewater op z’n gezicht zijn geweest) terug gezwommen. Hij heeft op een rots getrapt denkt hij. Maar na een nadere inspectie blijkt het een zee-egel te zijn die zijn plekje had gezocht precies op de plek waar Erik later besluit zijn voet neer te zetten. We gaan dus maar weer terug naar huis waar ik ervoor zorg dat er een heerlijk bord nasi op tafel komt te staan.

Maar op woensdag is het zover, ik moet weer richting Paramaribo, want ook daar kunnen ze niet zonder mij. Na een warm afscheid van Rianne, Erik en Wilbert (de laatste twee vanachter het glas) stap ik weer in het kleine vliegtuigje van WinAir om terug te gaan naar Sint Maarten en van daaruit terug te vliegen naar Curacao en Paramaribo.

Blij weer terug te zijn op een plek waar ik toch wat meer ruimte om me heen heb en mijn o zo geliefde fiets weer terug zie (ja, die heb ik echt gemist). Donderdag avond gelijk maar weer naar de salsa om af te dansen voor de Semi 1 cursus en op te gaan naar de volgende. En ook deze keer kan ik weer met trots zeggen: ik ben geslaagd! Nu opnieuw een poging wagen om die heupen maar weer wat losser te maken en te proberen niet op een houten witte plank te lijken die over die dansvloer struikelt...

  • 13 April 2008 - 16:03

    Mager:

    He heerlijk om weer even iets van je te lezen!! Zo te horen heb je een heerlijke vakantie gehad en werkelijk Wim... je noemt het mijn trots, maar het is dan ook een PRACHTIGE foto.En dan nu weer lekker op je fietsie naar je werk. Sterkte hoor en tot later
    dikkewittebille knuffel van
    Gerdien

  • 13 April 2008 - 17:07

    Bettie:

    Hoi Wim, fijn dat je een mooie vakantie hebt gehad even bijkomen.leuke foto"s samen met Rianne en de zee, nu er weer tegen aan met je kindertjes succes, we horen wel weer
    Gr Mams

  • 13 April 2008 - 17:34

    Marjan:

    Haa die neef!!

    Leuk weer wat van je te horen!! En fijn dat het nog zo goed met je gaat en dat je je er nog prima vermaakt. Het einde komt al in zicht voor je of niet?

    Nou succes nog even de komende tijd!!

    Je nicht marjan

  • 13 April 2008 - 18:14

    MieKe:

    Heel leuk weer dingen van je te lezen! Je hebt wel een geweldige tijd daar zeg! :D volgens mij kom je heel anders terug.. een ervaring voor de rest van je leven.. Super mooie foto's trouwens!! :D
    Veel Liefs

  • 13 April 2008 - 18:54

    Marga:

    Hoi Wim,
    De cd ben ik "kwijt"geraakt aan Bram en Thijs, souvenirs vielen in goede aarde, vooral de hangmat.
    leuk om te lezen hoe je het hebt gehad, de foto's waren goed zeg.
    Zo heb je ondertussen al heel wat van de wereld gezien.
    Geniet van de laatste periode in Paramaribo.
    Groetjes,
    Marga en mannen

  • 14 April 2008 - 09:34

    Henny:

    ha die wim eindelijk weer een verslag we zaten steeds al te kijken maar je hebt het ook zo druk,man je maakt wat mee maar goed je zit weer op je eigen stekje daar valt meer te beleven als op st eu je hebt inderdaad hele mooie kiekjes gemaakt.wij wachten met spanning op de fotos van erik.nu zijn al je vakantie dagen zeker wel op dus kun je er weer een poosje tegen aan.wim succes met je verdere stage.groetjes uit wezep

  • 14 April 2008 - 10:51

    Fortunanootjes:

    "Kennisgemaakt" met Rian via de foto. Fijn de je nog steeds naar je zin hebt, dat kan ook niet anders: vriendin in de ""buurt"", mooie omgeving en relaxt werken, geen gehaast, wat wil je nog meer?

    Succes groetjes vanuit Apeldoorn van Chris en Gijsje

  • 14 April 2008 - 14:37

    Oma En Opa:

    mooi een tijdje bij je vriendinnetje geweest, helemaal weer opgefleurd, nog een poosje je best doen dan zien we je gauw terug,neem dan dat mooie weer mee?
    groeten van de olden

  • 15 April 2008 - 09:39

    Marijke:

    heeej wimmus!
    Wat een prachtige foto's, ik vond die van die kolibrie best wel voor de nominatie 4de trots....! Wat tof dat je t zo leuk hebt gehad, lekker genieten van al dat moois daar! Wauw! Heel veel succes ende plezier 'thuis' in je oude vertrouwde paramaribo! dikke kus

  • 15 April 2008 - 13:22

    Gerbamentus:

    hee wim
    mooie foto's zeg! ik begin steeds jaloerser te worden op jullie fijne klimaat en mooie stranden. aan allebei ontbreekt het hier nogal. veel plezier aldaar!
    kusjes
    gerben

  • 15 April 2008 - 20:28

    Matthijs:

    Wim, te gekke foto's! heb jij een fotografiecursus gedaan ofzo ;-)
    Puntje van kritiek: ons zie je maanden niet, maar na een paar dagen heb je je fiets ECHT gemist? whaha materialist! Nee, das pure jaloezie hoor, super dat het allemaal nog steeds zo goed gaat daar. Ik wens je het allerbeste, kerel. Geniet, haal je diploma, en kom daarna lasagne bij me eten. Groeten,

    Matthijs

  • 15 April 2008 - 21:04

    Mark:

    Ik dacht laat ik dan tog ook maar hier eens wat plaatsen. T ziet er allemaal te mooi uit:O een fotocursusje doet wonderen, ofniet dan? T zijn meer ansichtkaarten dan amateurfoto's eigenlijk:P Hier gaat ook alles goed, wat ik net op msn ook al zei maar tog... dan ook maar iets wat ik niet gezegd heb op msn: de laatste schoolexamens gingen goed, ga zonder onvoldoendes mijn centraal examen in:D

    Ik zou zeggen geniet van de laatste 2 maanden, en ik, of eigenlijk wij, kijk(en) er naar uit om je weer van t vliegveld te halen:) gelukkig hoef ik niet de volle 2 maanden jaloers te zijn. 1,5 week ben ik te druk met examens om jaloers te zijn en nog een midweekje naar barcelona waar t natuurlijk ook prachtig weer zal zijn!!!:D

    Veel plezier grote bruine broer en tot ziens, horens, msnens!!

    Markie

  • 16 April 2008 - 20:23

    Nanda:

    Super leuk man! Wat maak je veel uitstapjes..en gelijk heb je! :D

  • 17 April 2008 - 17:30

    Wessel:

    Foto's zijn prachtig, kun je niet beter fotograaf worden? grapje. Na je mooie vakantie/werk periode kun je met een gerust hart terug komen, want de salarissen van onderwijzers gaan ruim omhoog hier. Maar geniet nog maar mooi van alles. tot horens/schrijfs

    wessel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2008

Afscheid nemen bestaat niet

02 Juni 2008

KBF Paramaribo

16 Mei 2008

Isadou

30 April 2008

Het goede doel

13 April 2008

In de wolken
Wim

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 16475

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: