Het goede doel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wim Veen - WaarBenJij.nu Het goede doel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wim Veen - WaarBenJij.nu

Het goede doel

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

30 April 2008 | Suriname, Paramaribo

O fa mi mati's? Ay go bun hier! ( ik weet het Surinaamse woord voor hier nog niet, vandaar). Net terug van het 2e kinderboekenfestival uit de reeks van 3 en nu alweer een berichtje! Ik geef mijzelf maar even een klopje op de schouder en zal gelijk van start gaan met de mededelingen...

Niet zomaar mededelingen, want ik vind dat ik mezelf toch al aardig goed aan het inzetten ben voor het goede doel hier. Het zit namelijk zo: Heleen (jullie weten wel, die meid die ook van de PABO is en samen met mij naar het mooie Suriname is gekomen om hier eindstage te lopen) heeft een poos geleden samen met nog een aantal anderen een bezoek gebracht aan het kinderhuis Claudia A. Dit is een tehuis voor kinderen met Hiv, Aids, voor kinderen die ouders hebben met deze ziekte en voor allerlei kinderen waarvan ik niet zo 1,2,3 kan opnoemen waarom ze in het kinderhuis zitten. Anyway, nadat ze daar een bezoek heeft gebracht en aan het thuisfront een aantal foto's van dit tehuis heeft laten zien is er daar in den lage landen een actie op touw gezet om geld in te zamelen. Nadat het onwijs hoge bedrag van bijna 1500 euries is opgehaald is er vanalles voor het kinderhuis gedaan. 1 Van de dingen die is gedaan is het organiseren van een onvergetelijke dag voor de kinderen. En als er dan door Heleen gevraagd wordt of ik ook wil helpen met het assisteren daar kan ik natuurlijk moeilijk zeggen dat ik last heb van hoofdpijn, een maandelijkse periode, een gebroken been of een andere ernstige aandoening. Iets doen voor die kinderen is natuurlijk prachtig. En zo kwam het dat op zaterdag 19 april voor de kinderen van dat kinderhuis een onvergetelijke dag werd georganiseerd...

Ik sta samen met Merle (de andere vrijwilligster) te wachten bij de "Kangaroe school", een prachtige school met een speeltuin, trampoline, springkussen en zelfs een zwembad! Rond een uur of 10 komt er een bus aangereden vol met kinderen die dolgraag gebruik willen maken van al deze leuke toestellen. Het is een en al genieten als je die lachende gezichtjes ziet van kinderen die op de trampoline een salto maken, op het springkussen tekeer gaan, in het zwembad liggen te ploeteren en aan het genieten zijn van een heerlijk broodje gezond. Vooral die kleine kinderen zijn zo onwijs lief dat je ze haast mee naar huis zou willen nemen (ook de wat oudere hoor, maar die passen zo lastig in m'n handbagage). Rond 3 uur neem ik afscheid omdat er ook nog aan andere verplichtingen voldaan moet worden, maar als ik die avond de verhalen van de verder dag hoor ( om half 5 gingen de kinderen met z'n allen bij het pannenkoekenhuis genieten van een zelfversierde pannenkoek) weet ik dat de kids echt een onvergetelijke dag hebben meegemaakt. En niet alleen de kids hebben een onvergetelijke dag gehad, ook ik heb een dag gehad om nooit te vergeten! Super wat Heleen (met hulp van haar familie, vrienden en andere verwanten) heeft kunnen regelen voor deze kinderen!

Maar het leven gaat door, net als de stage en vakantie. Maar nu is het geen vakantie voor ons, maar voor een delegatie mensen van Windesheim die naar Suriname komt om te kijken naar de vorderingen van het project waar wij als hogeschool aan meewerken. En aangezien je niet een goed beeld kunt krijgen van die vorderingen als je niet zelf het veld in gaat, is het dan vrijdag de beurt om in de wijken waar de projecten uitgevoerd worden te komen kijken. Speciaal voor die gelegenheid geef ik die dag ook les en een bezoek aan mijn stageschool mag dan ook niet ontbreken. Al volledig aangepast aan Suriname (20 minuten te laat) komt een groep van 9 mensen mijn lokaal bestormen. Na ze allemaal vriendelijk gegroet te hebben nemen ze plaats achterin de klas en kan ik verder gaan met mijn taalles. De kinderen waren allemaal onder de indruk, vooral van die ene lange meneer van 2 meter en 6 centimeter die moet bukken om door de deur te gaan. "Meneer Wim, die meneer is nog langer dan u. Hoe kan dat?" Tsja... Dat heb je als je vroeger te veel schoppen onder je kont hebt gehad denk ik dan maar.
En zoals altijd geldt: tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Na ongeveer een kwartier vertrekt de delegatie weer naar de volgende onderdelen die op het programma staan.

Dan wordt het weekend en op zondag staat het vertrek naar Coronie gepland voor alweer het 2e kinderboekenfestival! 3 prachtige dagen staan er voor de deur waarin kinderen een prachtige dag zullen hebben op het terrein van het festival waar vanalles te doen is. De organisatie is een stuk beter dan de vorige keer (net als de reis er naar toe trouwens, maar dat ligt meer aan de kwaliteit van de weg). Ook de slaapplaats was vele malen beter dan de vorige keer (voor diegenen die wat gemist hebben, zie de foto's bij mijn vorige bericht over het KBF), hoewel het hier wel erg warm op de kamer was zonder ramen... Ook de delegatie van Windesheim laat nog even zijn gezicht zien op de maandag. Ik had nog even de tijd om met ze te kletsen over de les van vrijdag. Ik heb alleen maar positieve reacties gekregen, dus mijn ego is weer voldoende gestreeld. Ondertussen vermaken de kinderen zich prima en op de woensdag is het alweer tijd om af te sluiten en terug te keren naar mijn bedje in de stad.

O ja! Voordat ik het vergeet! Heleen en ik hebben het ondertussen ook wat drukker gekregen. Eindelijk hebben we de leskisten van het LILO-project af (een project voor leesbevordering) en zijn deze leskisten op de scholen rondgebracht. Inmiddels zijn de eerste lessen gegeven en zijn we bezig met het observeren van de lessen die door de leerkrachten van de klassen 1 gegeven worden, zodat we ze nog kunnen ondersteunen en zodat ze nog met de nodige vragen bij ons terecht kunnen.

Zo... In korte tijd heb ik jullie weer bijgepraat. Ik ga nu lekker een hapje eten en vanavond koninginnedag vieren! Want ja, dat kan natuurlijk niet ontbreken in een land met zo'n 800 Nederlandse stagiaires.

  • 01 Mei 2008 - 08:24

    Fortunanootjes:

    Hehoi wat een verhaal weer en wat een nuttige inzet van jullie en ja nu toch echt weer aan de slag. Je schrijft dat jullie het ondertussen drukker hebben gekregen. Nou dat mag dan ook wel na al die weken haha
    Succes en groetjes vanuit Apeldoorn

  • 01 Mei 2008 - 11:37

    Jan P:

    Ha die Wim nu snap ik waarom we niks meer van je horen want je bent hardstikke druk. Kijken alle dagen of Wimpie online is maar helemaal niks. Dus alles ok daar en by the way een mooi verhaal hoor nu nog wat nieuwe kiekjes zijn we allemaal weer tevreden. Nog maar een maandje en dan is het daar al weer voorbij, je ziet het time fly's
    groeten uit Wezep

  • 01 Mei 2008 - 12:09

    Bettie:

    Ha die Wim, wat ben je toch een druk jong .goede doelen ,stage ,kinderen blij maken, geweldig toch ga zo door.geniet van je schaarse vrijetijd en het mooie weer.tot gauw groeten mams

  • 01 Mei 2008 - 13:26

    Marga:

    hoi Wim,
    Wat goed dat jullie samen de schouders onder zo'n project hebben gezet.
    leuk om wat te horen over het kbf.
    Wanneer ga je nog met Dion op pad? naar dat soort verhalen ben ik ook erg benieuwd, ik kan me er nu namelijk een "klein beeld"van maken hoe dat zal gaan, en natuurlijk ook om te horen in wat voor prachtig natuurgebied je geweest bent.
    succes met je werk en vrije tijd en salsa les.
    Groetjes,
    MARGA EN MANNEN

  • 02 Mei 2008 - 06:54

    Bakra Marike:

    Ay Wim,
    Fa waka? Jij bent nog steeds volop aan het genieten, dat lees je aan alles! Mooi zo. Ik hoop dat je Koninginnedag leuk was!

    Ook goed om te horen hoe het LILO-project verder is verlopen. Zijn dat de leskisten voor de onderbouw?

    Bigi brasa...


  • 02 Mei 2008 - 08:50

    MieKe:

    Goed Bezig Wim!!
    Leuk hoor :) Leuk ook om weer even bij te lezen hoe het met je gaat.
    Liefs

  • 02 Mei 2008 - 11:41

    Marijkuh:

    heeeej wimmus!
    hoe was koninginnedag? ik was de hele dag compleet in oranje...en t wilhelmus is bij kampvuur gezongen!! Gaaf dat t liloproject af is, gewoon echt een ding klaar! En verder jemig, wat doe je een mooie gave dingen! Van onvergetelijke dag tot kinderboekenweek, wauw! Maarrr wil natuurlijk wel ff weten, wie die foto's heeft laten verdwijnen...of heb je die dr gewoon nie opgezet??? hihihi!
    dikke kus

  • 02 Mei 2008 - 11:57

    Gerben:

    hee wim
    mooi verhaal, leuk dat je die kinders blij kunt maken met zoiets. was je koninginnedag nog een beetje leuk? volgend jaar moet je maar naar hier komen, 't is best een beleving hier door de stad te lopen. bedankt voor je smsjes in ieder geval, t is een leuke dag geworden. maandag dan slaan we onze dierenhuiden om, pakken onze stenen bijlen en vuurstenen en vertrekken naar het hoge noorden, naar zwolle, om bevrijdingsdag te vieren. eens zien of ze dat ook zonder jou kunnen. veel plezier nog daar he.
    gerben

  • 02 Mei 2008 - 15:45

    Mark:

    zozo, lekker bezig Wim :) goed dat je die kinderen ook eens onvergetelijk plezier(niet alleen voor hun dus) geeft. koninginnedag was leuk hierzo, ben naar a'dam geweest en door de stad geslenterd podiums af en t vondelpark door voor de vrijmarkt :) veel plezier nog daar en inderdaad tot over 6 weken!!!!

    Mark

  • 04 Mei 2008 - 19:03

    Liesbeth:

    Hoi Wim,
    Net terug van een korte vakantie, lees ik je verhaal. Leuke belevenissen!
    Wat goed dat je, je inzet voor goede doelen.
    Wat is er gekocht van de 1500 euro?
    Waar heeft dit tehuis nog gebrek aan?

    groeten, Liesbeth

  • 06 Mei 2008 - 14:13

    Merle:

    Jah een geslaagde dag was het zeker!! Leuk verhaaltje weer hoor.. Jammer dat ik niet mee was naar Coronie, maar hier heb ik ook lekker met de kindertjes kunnen werken!!

    Doegie!!! XX

  • 17 Mei 2008 - 08:47

    Wessel:

    Hallo Wim,

    Beste kerel,
    Wat ben ik trots op je.
    wat je allemaal doet in zo'n korte tijd.
    Een mooie bijdrage aan de medemens die het wat moeilijker heeft. Mooi dat het jou ook voldoening geeft, hier kun je later met een goed gevoel op terug kijken. Leuke fot's met die jochies, tja dat is toch anders dan hier.
    Nou het gaat je goed.

    Groetjes wessel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2008

Afscheid nemen bestaat niet

02 Juni 2008

KBF Paramaribo

16 Mei 2008

Isadou

30 April 2008

Het goede doel

13 April 2008

In de wolken
Wim

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 16471

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: