KBF Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wim Veen - WaarBenJij.nu KBF Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wim Veen - WaarBenJij.nu

KBF Paramaribo

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

02 Juni 2008 | Suriname, Paramaribo

KBF, Paramaribo 2008! Met een symbool woord of gebaar, geven wij boodschappen aan elkaar! Damn, wat heb ik dat zinnetje afgelopen week vaak moeten horen zeg! En dan niet vergeten: het liedje! Wel heel leuk: als het liedje wordt "gezongen" door kinderen van de dovenschool. Alles gaat dan in gebaren taal, inclusief het applaus. Erg leuk om al die handen in de lucht te zien wapperen en geen echt applaus te horen.

Maargoed, we beginnen vooraan: Na het avontuur op Isadou heb ik er weer een leuke week stage achteraan geplakt. Veel les gegeven en de kinderen al enigszins voorbereid op wat komen gaat, namelijk het kinderboekenfestival waarvoor Heleen en ik op het laatste moment nog 2 kaarten voor 2 klassen hebben kunnen regelen. In het weekend daarna rust ik lekker uit om op maandag vol goede moed te beginnen aan het kinderboekenfestival (ik typ hierna maar gewoon KBF, want je wilt niet weten hoe vaak ik over het toetsenbord struikel om het woord goed te typen).

Om half 9 komen de eerste groepen richting de stands. Ik heb deze keer gekozen voor een activiteit met de onderbouw. Wat onwijs schattig zeg zijn al die kleine jochies en meisjes in hun nette pakjes! We hebben het begrip "kofferkindje" er maar ingegooid (kofferkindje is zo'n kind dat je maar wat graag mee zou willen nemen in je koffer terug naar NL).
Nadat je uitgekeken bent op al die schattige jochies en meisjes is het dan tijd voor de activiteit! Ik lees een boekje voor over een doksje (een eendje) dat niet wilde zwemmen. Daarna mogen de kinderen vouwpapiertjes gaan scheuren, een klein beetje lijm op de achterkant en deze wordt dan op een groot (door mijzelf getekend) dier geplakt.

Bij de volgende 25 groepen gaat dat precies hetzelfde. En reken maar dat je zou willen dat het doksje zou willen zwemmen na die tijd, maar na 24 keer komt hij nog steeds rare beesten tegen en is hij nog steeds bang voor water! Maar ach, voor die kleine kinderen is het leuk.

Op woensdag ga ik nog een laatste keer uit eten met de dames van logopedie. Dagmar, Liesbeth, Merle en Jolien vertrekken de volgende dag namelijk alweer naar huis. En ik ben zo lief om ze even bij het vliegveld af te zetten op donderdag. Na van ze allemaal een bigi brasa te hebben gehad vertrek ik met de taxi weer naar huis terug. Want vrijdag en zaterdag is er ook nog KBF...

En op vrijdag komt mijn eigen klas ook naar het KBF. Ze gaan helemaal uit hun dak achter de computers en als ze op het springkussen mogen gaan ze helemaal uit hun bol! Behalve dan de stoere jongens en een paar meiden die zichzelf al te oud vinden voor dit speelgoed.

Op zaterdag komt om 12 uur de Parbo Brassband het veld opgehuppeld. Onder de klanken van allerlei vrolijke nummers (heb je wel eens de muziek van de film Titanic met een lekkere beat van de drums eronder gehoord? Ik wel!).

Vandaag heb ik er weer een dagje stage op zitten. Erg leuk, want het is aankomende donderdag een nationale feestdag: 135 jaar Hindoestaanse Immigratie. Daarom komen (bijna) alle kinderen verkleed (in hun gewone kleren of traditionele kleren, geen schooluniform) naar school. Een aantal zijn heel leuk gekleed, erg leuk om te zien.

Maar nu nog even de laatste loodjes: nog 2 dagen en dan zit de stage er weer op. En dan nog even vakantie vieren tot 13 juni. Ik vlieg om 18 uur plaatselijke tijd terug naar NL en ik land, bij leven en welzijn, om 8 uur 's morgens in NL. Maar maak je niet druk, zo vroeg ben ik niet door de douane. Uit ervaring van anderen blijkt dat dit toch wel ongeveer 1,5 uur duurt voordat je daar klaar mee bent. Nog even doorbijten dus, de laatst loodjes wegen het zwaarst...

• 02 Juni 2008 - 20:18

MieKe:

Jeetje en dat zit het er alweer op!! pff.. wat gaat dat snel..Fijne tijd nog even.. geniet ervan :)
    Liefs!

• 03 Juni 2008 - 11:23

Bettie:

Wim ,nog even doorzetten,de laatste loodjes kom je ook wel snel door heen dan kan het aftellen beginnen.We zullen er zijn als je aankomt op schiphol. geniet er nog even van. Groeten Mams

• 03 Juni 2008 - 14:06

Oma En Opa Win:

nog even vol houden wim
    wij zien je toch op 20 juni
    a.s. op Urktot dan
    oma en opa

• 04 Juni 2008 - 10:36

Nanda:

Blegh :( gaat snel hé dit tijd....Maak er nog een toffe 3 weken van..en zie je weer in Nederland..en je weet het hé...mailen als je iets nodig hebt..

Liefs :)

• 04 Juni 2008 - 11:27

Fortunanootjes:

We zullen je brieven missen, nemen aan dat we nog wel wat van je horen. Geniet nog van je dagen. Wij wensen je alvast een voorspoedige reis naar Nederland Groetjes van Chris en Gijsje uit Apeldoorn

• 05 Juni 2008 - 18:06

Gerda:

Tjonge, wat gaat dat snel. We hebben erg genoten van je geweldige reisverhalen. een geweldige ervaring die je nooit meer vergeet. We zien je binnenkort.
    Geniet nog even van een vast en zeker wel verdiende vakantie!!!

Jan, Gerda en Ingrid

• 06 Juni 2008 - 11:17

Dayenne:

He Wim,
    je kunt de komende tijd hier wel op teren, of niet MuZaWimper? We hebben steevast genoten van je avonturen, en we hebben je ook gemist.... Geniet nog lekker van de laatste dagen. Wij gaan vanavond heel erg ons best doen om door de kwartfinale in Leidschendam te komen. Ja je hoort het goed, we zijn door de voorrondes gekomen van het Camuz kleinkunstfestival te Leidschendam!!!!!!!!!!
    Enne...vergeet niet een paar originele surinaamse kinderliedjes mee terug te nemen, je weet maar niet waar het goed voor is...groetjes,
    Harold & Dayenne

• 07 Juni 2008 - 16:37

Mager:

ha die lieve Wim
    Tijdens ons bezoek aan het internetcafe hier in Cusco Peru, zag ik dat er weer een nieuw bericht was van jouw en ik dacht even reageren. Bijna niet te geloven dat je stage er al weer bijna op zit. Met een koffer vol herinneringen straks weer naar huis. Het is wel een beetje raar als ik de reacties nu lees. Iedereen is al bezig met je afscheid en je terugkomst in Nederland terwijl jij nog gewoon lekker bezig bent. Ik wens je( ik doe maar gewoon mee) een hele fijne laatste week. Dat je alles maar naar tevredenheid kunt afsluiten en een buitengewoon goede reis terug. Hopelijk zien wij elkaar als wij ons Peruaans avontuur ook weer achter de rug hebben. Margot studeert nog af, dus moet lukken.
    Wij hebben echt naar je gezwaaid toen we over suriname vlogen, maar paramaribo was nog een beetje ver weg. Zie ook onze site rasing,waarbenjij.nu
    Dikke wittebilleknuffel voor de laatste keer,
    xxx Gerdien

• 08 Juni 2008 - 09:43

Lao Marijke:

heeeej wimmm!
    Jeeej hoe snel kan zo'n suriname-avontuur voorbij vliegen! Je hebt je stage er nu gewoon opzitten! Hoop dat t een goed afscheid was, waar je goed op trug kan kijken! Nog een paar daagjes vakantie en dan weer terug naar oud vertrouwd Nederland! Wim keb ontzettend veel zin om al je foto's en verhalen van jezelf te horen! Dus na 5 juli (dan bent ik dr weer) een suri-aussie-azie avondje! Alvast een goeie reis terug en succes/plezier met afscheid nemen en weer thuis komen!
    dikke kus marijke

• 09 Juni 2008 - 17:50

Marga:

Hoi Wim,
    je site was even niet bereikbaar voor ons, vandaar een late reactie.
    Geniet nog even van je laatste dagen in paramaribocity en hamster nog even wat souveniers.
    Een goede reis a.s. weekend en we zien je weer op nederlandse bodem.

Groetjes,
    Marga en mannen

• 10 Juni 2008 - 13:57

Merle:

Nog maar 3 nachtjes in je Suri-bedje, dan een nachtje in een vliegtuigstoel en dan weer in je eigen bedje.. Veel plezier nog even in je eentje, want vandaag gaat Heleen weg he.. Arme jongen.....