Isadou - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wim Veen - WaarBenJij.nu Isadou - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wim Veen - WaarBenJij.nu

Isadou

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

16 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Na een vermoeiende stageweek (1 dag stage vanwege pinksteren, 2 dagen vrij en 2 dagen werken voor de stichting aan het LILO-project komt hier dan weer eens een langverwacht bericht!

In het weekend na het kinderboekenfestival heb ik thuis eens even lekker uitgerust van die vermoeiende week. 5 mei was het hier een gewone lesdag waar ik dan ook gebruik van heb gemaakt. Wel erg jammer om het schitterende bevrijdingsfestival te missen, maarja, hier is het ook mooi denk ik dan maar :).

Maar dan kom je 6 mei op school en blijkt dat je begeleidster ziek is. Daar sta je dan met 1 voorbereide les, geen sleutels van de kast met materialen, een gymjuf die ook met verlof is en 18 kinderen die je allemaal gapend staan aan te staren of er uberhaupt nog wel les is vandaag. Ik begin maar met het morgengebed en zet de leerlingen aan het werk met rekenen. Met klotsende oksels snel een programma voor vandaag in elkaar gezet (maar wat moet je als je niet in de kast kunt waar de aardrijkskunde- geschiendenis- en tekenboeken liggen?) Aan het einde van de dag kijk ik met een vermoeide maar voldane blik terug op de dag. Morgen weer een kans denk ik dan maar.

Maar ook op woensdag is mijn begeleidster ziek! Weer een hoop geimproviseer, want de sleutel van de kast ligt nog steeds bij de juf thuis en aangezien de directeur geen reservesleutel heeft kan ik weer net niks beginnen. Maar vandaag ben ik gelukkig beter voorbereid en heb ik wat werkbladen gemaakt, spelletje bedacht en een extra lange muziekles gedaan.

En dan wordt het lekker weekend en ga ik na lang wachten weer eens op een trip. Dit maal naar Isadou. Isadou is een vakantie-eiland midden in de boven-Surinamerivier. Op een minuutje varen ligt het Marrondorp Jaw-Jaw. (voor niet ingewijden: Marrons zijn weggelopen slaven). Op zaterdagmorgen om half 9 vertrekken we (Liesbeth, Jolien, Merle en ik) onder leiding van Marcel en Cedric en Keke (de bootsman) naar Atjonie. Dit is het dorpje aan het einde van de weg die ook langs Brownsberg gaat. Verder kun je niet met de auto dus moeten we overstappen in de boot. Na een korte tocht van ongeveer een half uurtje komen we aan op het kleine eilandje midden in de rivier. Midden op het eilandje staat een gebouwtje waar zich 2 keukens in bevinden. Rondom zijn kleine hutjes met 2 of 4 bedden en achter de kookeilandjes bevinden zich de toiletten en badkamers.
Het is mooi weer, dus hup! Eerst die zwembroek aan en lekker genieten van het kolkende water in de soela (stroomversnelling). Heerlijk om hier lekker te kunnen genieten.

's Avonds vertrekken we voor een kleine barbecue naar Jaw-Jaw. De bootsman kent daar wat mensen, vandaar. De volgende morgen stappen we met Keke en Cedric in de boot voor een mooie boswandeling. Prachtig om door het dichtbegroeide bos te lopen, geen kip om je heen te zien en te genieten van de rust. Helaas lopen hier niet veel bijzondere dieren rond, behalve dan een verdwaald hert dat net op tijd wegsprint voordat hij op de gevoelige plaat wordt vastgelegd.
In de middag is het weer heerlijk relaxen op de grote rotsen bij de soela's en bakken we allemaal lekker rood-bruin. In de na-middag vertrekken we met Marcel naar Jaw-Jaw waar we een rondleiding krijgen door het dorp. Er wordt ons verteld dat Jaw-Jaw ook een transmigratie dorp is. De mensen die hier wonen woonden eerst op de plek waar nu het stuwmeer is. Er wonen zo'n 500 mensen hier in het dorp. Het lijkt of de tijd hier heeft stilgestaan, behalve dan dat iedereen met een mobiele telefoon rond loopt. De vrouwen doen de was in de rivier, de kinderen rennen door het dorp en hier en daar zie je kookhutjes waar nog op hout gekookt wordt en waar nog 'apparaten' staan om rijst te stampen. Als we verder willen lopen naar een ander dorp om daar de offerplaats te gaan bekijken komen we bij een kreek aan die door de vele regen nogal hoog is wat betreft de waterstand. We besluiten om teug te gaan naar ons eigen dorpje midden in de rivier.

's Avonds is het bonte avond en zorgt terror-wim ervoor dat niemand in slaap komt. De volgende morgen is het helaas regenachtig en we kijken allemaal behoorlijk betreurd naar de wolken want het ziet er naar uit dat we behoorlijk nat gaan worden in de boot. Maar gelukkig zijn de weergoden ons goed gezind en is het juist op het moment dat wij gaan varen droog.
Zitten we in de bus bij Atjonie, begint het weer te regenen, maar dat maakt nu niet meer uit. Alleen de man die straks met een hoge drukspuit het busje moet gaan schoonmaken krijgt een alsmaar zwaardere taak.

Terug in de stad snel de kleren in de was doen. Op dinsdag nog even genieten van een vrije dag en op woensdag is het weer stage tijd, waar nu gelukkig mijn begeleidster weer beter is en er dus ook weer een sleutel is van de kast.

Maandag gaat Marja naar huis en over precies 4 weken vlieg ik ook weer naar huis. Het gaat wel erg snel allemaal. Ik heb nog maar 4 weken de tijd om te genieten, maar moet ook nog stage lopen, er zit nog een week kinderboekenfestival aan te komen... kortom: veel te weinig tijd en veel te veel te doen!

  • 16 Mei 2008 - 12:59

    Mager:

    Dag lieve Wim,
    De laatste weekjes in toch?
    Nog anderhalve week en dan zullen wij vanuit het vliegtuig naar je zwaaien hoor.
    Zet em op, nog een hele hoop plezier gewenst en tot ziens maar in Nederland. Wat gaat de tijd snel he?
    Pas goed op jezelf en neem de tijd om te genieten!!
    Dikke wittebilleknuffel van
    Gerdien

  • 16 Mei 2008 - 17:48

    Ano Ni Mus:

    mooi verhaal Wim zuinigjes met de foto's maar wel weer met de vrouwtjes op stap!!over 4 weekjes moet je weer terug naar de grote boze mensenwereld, succes de laatste weken daar en geniet

  • 16 Mei 2008 - 18:14

    Liesbeth:

    Mooi verhaal.
    Geniet van de tijd die je daar nog hebt. Als moederdagcadeau kreeg ik de oude tv-serie Roots (over de tijd van de slavernij) en heb deze afgelopen week al bijna helemaal gezien. Onvoorstelbaar wat de ene mens een ander kan aandoen.
    Komt zoiets tijdens je bezoek aan het Marrondorp ook aan de orde?

    groeten Liesbeth

    PS......die schoen had ik zo gevonden!

  • 16 Mei 2008 - 18:15

    Fortunanootjes:

    Oh oh wat hebben we het toch "druk", maar dit begint er dan toch echt op te lijken, alleen voor de klas en improviseren. Gelukkig is er ook nog veel te zien en te beleven. Geniet nog van je laatste weken.
    Zoals je wel gehoord zult hebben hebben wij ook kunnen genieten van tropische temperaturen. Laten wij nu net allebei bijna de hele week vrij zijn. tLeek wel vakantie, de hele dag buiten genieten.

    Groetjes vanuit Apeldoorn

  • 16 Mei 2008 - 19:45

    Marga:

    Hoi Wim,

    Toch weer een heel ander gezicht van Suriname zeg!Hoewel de bootjes er al net zo wankel uit zien.
    Vertel je nog eens waar je laatste kinderboekenfestival zal zijn?
    Geniet van je laatste maandje in Suriname want hier is alles net even iets anders.
    Groetjes,
    Marga en mannen

  • 17 Mei 2008 - 08:36

    Wessel:

    Hallo Wim,
    Mooi verhaal weer. En hier dan tip één:
    Een kast kun je open maken met een paperclip of een koevoet, als de sleutel er niet is. Nee natuurlijk niet, je hebt het maar weer mooi opgelost. Je inventiviteit heb je goed gebruikt.
    Leuk reisje trouwens op zo'n boot, lijkt mij wel gevaarlijk, met al die keien.
    Nou tot schrijfs.

    Groetjes wessel

  • 20 Mei 2008 - 13:26

    Gerben:

    hee swa jonge
    alles goed? leuk dat je weer een berichtje geplaatst hebt. zijn wel grote 'bootjes' zeg. ik had je geprobeerd te bellen op je mobiel maar dan krijg ik meteen je voicemail. moet ik nog iets bijzonders invoeren ofzo?
    veel plezier daar
    kusjes

  • 20 Mei 2008 - 20:19

    Mark:

    nou valt weinig nog te zeggen, je was me net voor... ik wilde wat gaan typen en toen belde je... maar iig Hanneke zegt dankje voor de succes:) leuke foto's en leuk avontuur!

    laterssssss

  • 23 Mei 2008 - 18:10

    Merle:

    Zo ik reageer ook nog weer eens even... Alleen nog maar een kinderboekenfestival (eitje) en 3 daagjes stage en dan zit het er voor jou al weer op... Heerlijk joh.. Ik deze week nog even wat vakantie en dan ook weer terug naar den lage landen. Toch ook wel weer gezellig hoor.. Nou, geniet er nog ff van en doe je best.. Dat dus :-P

    Bigi Bossie

    Merle

  • 24 Mei 2008 - 08:06

    Marijke:

    heeeeeeej terror-wimmus!
    dat wordt dan niet verteld he, wat terror-wim uitvreet! Volgens mij wordt er aardig aan leerdoel flexibiliteit gewerkt, lessen improviseren en al! En wat een superrr tour weer! Nou geniet nog maar enorm van je laatste vier weekjes, ik ga richting azie morgen! dikke kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2008

Afscheid nemen bestaat niet

02 Juni 2008

KBF Paramaribo

16 Mei 2008

Isadou

30 April 2008

Het goede doel

13 April 2008

In de wolken
Wim

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 16437

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: